Beeldend kunstenaar Rafaël Rozendaal blikte terug op de korte geschiedenis van deze digitale artefacten en speculeerde hij met gasten over het belang van de screensaver in het huidige digitale culturele landschap. Samen met Bill Stewart, medemaker van de After Dark-screensaverreeks, en met mediakunstenaar Jan Robert Leegte, verkende Rozendaal één van zijn esthetische inspiratiebronnen.
Deze Thursday Night Live! belichtte één van de tentoonstellingen die momenteel in Het Nieuwe Instituut te zien is: Sleep Mode. The Art of the Screensaver. Het was in het domein van de screensaver dat programmeurs voor het eerst begonnen te experimenteren met zelf-gegenereerde beelden. Wat was de rol van de screensaver in de ontwikkeling van software en graphics? Was juist hun banaliteit zo productief?
Rafaël Rozendaal
Rafaël Rozendaal is beeldend kunstenaar. Het internet is zijn canvas. Zijn websites trekken meer dan 50 miljoen unieke bezoekers per jaar en zijn kunstpraktijk bestaat uit websites, installaties, lenticulars, lezingen en haiku’s. Hij was een van de eerste kunstenaars die een website als kunstobject aan een verzamelaar verkocht. Rozendaal richtte tevens het opensource tentoonstellingsconcept BYOB (Bring Your Own Beamer) op.
Bill Stewart
Bill Stewart is uitvinder, user experience-architect en software-ontwerper. Hij staat vooral bekend als de maker van de After Dark-screensaverserie en als de uitvinder van live wallpaper en bureaublad-widgets. Als hoofddesigner van een van de meest bekende screensavers ter wereld, zag hij de evolutie van de screensaver voorbij trekken, van zijn oorsprong tot aan zijn hoogtepunt waar de screensaver zowel kunstvorm, product, als onderdeel van het collectieve bewustzijn was. Zijn carrière omvat award-winnende ontwerpen voor veiligheidssystemen, robots, games, en OS-hulpprogramma’s, evenals websites, mobiele apps, en een versie van de Netscape-browser.
Jan Robert Leegte
In 1997 begon Jan Robert Leegte als kunstenaar op het Internet te werken. In 2002 legde hij zich toe op het implementeren van digitale materialen in de context van de tentoonstellingsruimte, met het doel om de online kunstwereld te verbinden met de fysieke kunstwereld van galerieën en musea. Door uitwisselingen met een toentertijd nieuwe generatie Internetkunstenaars en geïnspireerd door de dramatische verschuivingen die plaatvonden in online cultuur en technologie, richtte hij zich in 2008 op het web. Leegte verkent de positie van nieuwe materialen, voorgebracht door de (genetwerkte) computer. Hij ontleedt Photoshop-selectiekaders, scroll bars, Google Maps, code en software om zo hun sculpturale kwaliteiten te ontdekken. Zijn eerste solotentoonstelling Sculpting the Internet was van 4 februari t/m 11 maart 2017 te zien bij Upstream Gallery in Amsterdam.
Lees meer: Screensavers, generatieve beelden en verknoopte algoritmen